אשכול מדע וטכנולוגיה

אשכול מדעים וטכנולוגיה
הלמידה בשיעורים המגוונים באשכול מדע וטכנולוגיה מרחיבה את הידע של הלומדים לגבי תופעות, עובדות ומושגים מדעיים, מטפחת חשיבה מדעית, מעוררת סקרנות ומשכללת כישורי מידענות, חקרנות והבניית ידע.

 

לפניכם תיאור של דוגמאות לשיעורים באשכול: 

 

מהנדסים צעירים- רובוטיקה (יזמות)

 

בשיעור "מהנדסים צעירים" הילדים בונים ומרכיבים מודלים רובוטיים לשימושים יומיומיים ודמיוניים. הבנייה מתבצעת בעזרת דגמים קיימים של חברת לגו העולמית ובעזרת אבני בנייה לבנייה חופשית תוך שימוש במנועים, חיישנים ובקרים.
בתהליך הבנייה התלמידים דנים אודות מושגים גיאומטריים כגון: זוויות, צלעות, גופים הנדסיים וכן אודות תופעות פיזיקליות כגון: כוח, מסה ותנועה. בניית הדגמים הרובוטיים משכללת חשיבה לוגית ויצירתיות.

 

קסמי מדע (פיזיקה)

 

בשיעור זה התלמידים מבצעים "קסמים מדעיים": העפת בלון, שיגור טיל, קרח יבש, פיצוצים, שיקויים מחליפי צבעים ועוד. באמצעות הקסמים התלמידים נחשפים לעולם המדע, באופן בלתי-אמצעי, בדרך חווייתית ולומדים עקרונות בסיסיים במדע בכלל ובפיזיקה בפרט.

 

ח"ץ – חוקרים צעירים (בוטניקה)

 

בשיעור "חוקרים צעירים" התלמידים חוקרים את מחזור חיי הצמח בהלימה לעונות השנה. השיעור משלב מיומנויות חקרניות עם הבניית ידע מדעי. המטרה הינה להרחיב ולהעשיר את תחומי העניין של התלמידים כחלק מתהליך חקרני המהווה בסיס לכל תהליך יזמי.

 

להתחיל בריא (ביולוגיה)

 

אורח חיים בריא הינו גורם התנהגותי אשר תורם לאיכות חייו של הילד. תזונה בריאה מבוססת על ידע לגבי סוגי מזונות, תפריט מגוון ואימוץ הרגלים מקדמי אורח חיים בריא. במהלך הלמידה יצפו התלמידים בסרטונים, ישחקו משחקים ויפעלו בדרכים יצירתיות לקידום בריאותם.

 

אני והטבע- צמחים ובעלי חיים ( ביולוגיה)

 

בשיעור זה התלמידים לומדים לזהות את השינויים העונתיים והשפעתם על מגוון הצמחים ובעלי החיים. התלמידים מגדירים סוגי צמחים ועצים ומבצעים ניסויים במעבדה בתנאי גידול שונים. בעלי החיים בארץ ישראל דרך סרטים, תמונות וטקסטים.

 

הווטרינר הצעיר (זואולוגיה)

 

התפיסה החינוכית של תכנית זו מתמקדת בהקניית כישורי חיים באמצעות בעלי חיים בעלי החיים מהווים מודל שקל להזדהות עימו. הם משקפים לנו את עצמנו וחושפים אותנו לרגשות ולהתנהגויות שונות ללא מסכות. היכרות עם יצורים השונים מאיתנו מלמדת אותנו לקבל את השונה.

 

חומר למחשבה (כימיה)

 

בשיעור זה התלמידים רוכשים מושגים בסיסיים על עולם החומר וההבדלים בין החומרים בעולמנו, באם זהו צבע, קשיחות, פריכות וטמפרטורה והתנהגויות חומרים שאין אנו פוגשים בחיי היומיום. התלמידים מתנסים בניסויי מעבדה שונים בהם הם מבנים את עולם מושגי הבסיס של הכימיה.

 

אסטרונומיה וחלל

 

בשיעור זה התלמידים מבנים את הידע באמצעות ביצוע ניסויים, שמיעת הרצאות, צפייה בסרטים וביצוע מחקרים. המושגים הנלמדים בשיעור הם מתחומים שונים בהם:
• מדעי היקום – המפץ הגדול, גלקסיות, כוכבים, חורים שחורים וחומר אפל.
• כוחות בטבע – חוקי המכניקה, ניוטון, שימור תנע וכח המשיכה.
• בליסטיקה -אווירונאוטיקה ותעופה, תנועה בליסטית, מבנה רקטה והאלמנטים המחושבים בבנייתה.
• האדם בחלל – תופעות פיזיולוגיות על הגוף האורגאני במצבי חוסר כבידה.
• חיים בחלל – על חייזרים ושאלת החיים בחלל