ילדים חכמים בעיר חכמה

סיור בספארי בשילוב אפליקציה ייעודית והפיכתו לספארי חכם,  עגלת סופר חכמה המסייעת לצרכן בניווט במהלך הקניה ומשפרת את חווית הקניה, שלטי חוצות חכמים בכניסות השונות לעיר, מיפוי הברזיות הציבוריות בעיר והפיכתן לברזיות חכמות החוסכות במים, תחנות אוטובוס חכמות הנותנות מידע על אתרים בעלי חשיבות לעיר רמת גן בתוואי הנסיעה של קו האוטובוס – פרויקטים אלו הם רק חלק מיוזמה חינוכית חדשנית שהתקיימה השנה בבית ספרנו, בשיתוף פעולה עם המכללה האקדמית לחינוך "אוהלו" בקצרין וקבוצת ד"ר עדנה פשר.

 

העולם בו אנו חיים משתנה ומתפתח לקראת חדשנות וטכנולוגיה ומערכת החינוך צריכה להתעדכן ללא הרף כדי להכין את הלומדים בה להתמודד בדרך המיטבית עם אתגרי המאה ה-21. לכן, אגף החינוך בראשותה של הגב' דליה לין ועיריית רמת גן החליטו לערוך שדרוג פדגוגי בעיר. בתכנית חדשה ופורצת דרך בהובלת והנהגת פרופ' שמעון עמר וצוות מנחים ממכללת "אוהלו" וצוותי בתי הספר מבצעים מיפוי צרכים ייחודי למוסדות חינוכיים נבחרים בעיר, ומפעילים תכניות השתלמות, הכשרה, והטמעה על פי דגמי ההוראה החדשניים והמודלים הפדגוגים שפותחו במכללה, תוך ליווי, ביצוע תצפיות ומתן משובים לתהליך. כמו כן, הצוות מסייע בעיצוב תפיסת סביבת הלימודים האידאלית לאותם צרכים ובהתאם לייעודם.

 

רמת-גן, אחת הערים המרכזיות במטרופולין הסואן של ישראל, שמה לה למטרה לקדם שורה של פרויקטים פורצי דרך, שיהוו פריצת דרך למימוש תפיסת העיר החכמה. זאת באמצעות שימוש בטכנולוגיות ניהול מידע ותקשורת, צמצום משאבים ושיפור איכות ביצועי השירותים העירוניים. תושבי העיר שותפים להטמעת התוכניות העירוניות השונות ומהווים חלק אינטגרלי בתהליך היצירה של ניהול אורבני מתקדם.

 

העיר רמת גן מקדמת פרויקטים פורצי דרך של צוותים חינוכיים ותלמידיהם לקידום היותה עיר חכמה בתחומים נוספים.

כדברי ראש עיריית רמת גן, מר ישראל זינגר: " רמת גן ממקמת את נושא החדשנות בחינוך בראש סדר עדיפותה ורואה בחינוך מפתח להצלחה ואמצעי ליצירת שינוי חברתי. ככזו, העיר שואפת לקדם חינוך חכם בעיר חכמה ומקדמת פרויקטים פורצי דרך של צוותים חינוכיים – מורים ותלמידים לקידום היותה עיר חכמה בתחום החינוך. פרויקטים ומיזמים שפותחו בבית ספר "המנחיל" בהנחית קבוצת עדנה פשר ומכללת "אוהלו" אשר מושתתים על קהילות עשייה חינוכיות, על עשייה מתוך בחירה, על למידה מתוך עשייה ועל שיתופי פעולה, אשר מתרחשת במרחבים שונים בתוך ומחוץ לגבולות הכיתה ובית הספר והופכים למעשה את העיר כולה לכיתה המשמשת מרחב לימודי. אני מברך את מכללת "אוהלו" קבוצת עדנה פשר ואת קהילת בית ספר "המנחיל" ובראשם מנהלת ביה"ס הגב' איילה אלבז על ההזדמנות לקידום משמעותי של מערכת החינוך בעיר."

 

בית הספר "המנחיל" פועל בהנחית ה- HUB החינוכי העירוני וכן בשיתוף עם צוות מכללת "אוהלו" זו השנה השנייה. בשנה שעברה, מורי בית הספר עברו הכשרה פרטנית סביב פדגוגיה חדשנית והוראה במרחבים שונים בתוך ומחוץ לגבולות הכיתה. השנה, הפרויקט עלה שלב והגיע לשיא בשבוע למידה ועשייה רב שכבתי שהקיף את בית הספר, הקהילה והעיר ועסק בנושא "עיר חכמה". במהלכו תוכננו פרויקטים ונבנו אבות טיפוס פרי תכנונם של מורים ותלמידים במטרה לקדם את רמת גן כעיר חכמה. שבוע זה הינו פרי של שיתוף פעולה בין שלושה גורמים: בי"ס "המנחיל", קבוצת ד"ר עדנה פשר ושות' מייסדת המכון הישראלי לערים חכמות, ומכללת "אוהלו". הפרויקטים הינם פורצי דרך והם נעשו בשיתוף של תלמידים מכיתות ד'-ח' ומורים שלומדים בסביבה חדשנית, מתכננים ומפתחים יחד מיזמים אינטרדיסציפלינריים.